Vi på SHK har investerat mycket pengar i elnätet för att trygga elförsörjningen till dig som kund. Hos SHK är det dessutom många kunder som också är delägare i den ekonomiska föreningen (Södra Hallands Kraft ek. förening). För oss är det självklart att alla kunder ska ha samma trygga och utvecklade elförsörjning oavsett var man än bor i området. Samtidigt vill vi anpassa elnätet till att kunna hantera lokalt producerad el, elbilsladdning och smarta energilösningar för att bidra till att lösa klimatfrågan. För detta behöver vi fortsätta investera, underhålla och förbättra elnätet.
Vi vet att flera elnätsföretag, i synnerhet de största aktörerna, under flera år höjt sina nätavgifter kraftigt och plockat ut varenda krona de kunnat av sina kunder. Med strängare reglering från myndigheten Elmarknadsinspektionen tvingas de nu att sänka sina avgifter.
SHK har en helt annan strategi, sannolikt för att vi är kundägda, där vi analyserat behovet och sätter avgifterna efter det. Det innebär att vi inte maximerat våra intäkter utan tar bara ut de avgifter som är nödvändiga för att säkerställa, driva och utveckla verksamheten på ett ekonomiskt sunt sätt. Varken mer eller mindre. Vi tror det är långsiktigt bäst för våra kunder/ägare. Som ett kundägt och lokalt företag skickar vi inga pengar till ägare långt bort utan använder dem för att skapa förutsättningar för en bra utveckling av lokalsamhället.
Med ovanstående resonemang kommer vi att från och med den 1 mars 2020 öka nätavgifterna med i genomsnitt 2,8%. Trots detta kommer våra avgifter, beroende på typ av abonnemang, vara mellan 10–25% lägre än exempelvis E.ON.
De nya avgifterna för säkringsabonnemang hittar du här >>